A hazai ellenzék le van maradva egy brossúrával. Persze ez kényszerű is, hiszen a “fekete életekért” való aggódás és a neokommunista kulturális forradalom nálunk — szerencsénkre — érdeklődés hiányában elmarad, vagy csak importált tüntetőket tud lázba hozni. Marad a tavalyi klíma hiszti és az autóellenesség.

A járvány alatt Londontól Brüsszelen át Berlinig és Bécsig a balliberális városvezetők tovább nehezítettek az ingázók, teherszállítók és gyerekes családok életén, amikor az ideiglenesnek mondott forgalomkorlátozást a járvány után is megtartották. Erre a hullámra ugrott fel a budapesti városháza is.

A számok pedig azt mutatják, hogy a korlátozások alatt az emberi légzés szempontjából fontos földközeli rétegben nem mindenhol csökkent egyértelműen az NO2-koncentráció. A komoly tudósok legalábbis még várnak az egyértelmű csökkenés bejelentésével és ünneplésével.

A járvány alatt végzett egyes kutatások pont az autóhasználat reneszánszáról tudósítanak. A fertőzés szempontjából rizikós tömegközlekedés helyett sokan (ismét) saját autójukkal járnának dolgozni. A repülés és hajókázás ugyanúgy vesztett népszerűségéből, mint a külföldre utazás, ezért az európaiak többsége belföldi nyaralást tervez. Naná, hogy autóval.

Tiltás helyett vonzó alternatíva.


A járvány egyik hatása, hogy aki teheti, kertes házba költözik, ahonnan autóval lehet a legkönnyebben bevásárolni, munkába járni és a gyereket iskolájába vinni. Egyszer a home office-nak és home schooling-nak is vége lesz, legkésőbb akkor a járvány előtti forgalom zúdul ismét az utakra. Nagy dugók lesznek.

A főpolgármester az autóktól elvett sávokért aligha kárhoztathatja a kormányt. Azt a polgári kormányt, amely 30 éves adósságot törlesztve fogott bele a fővárosi vasúti közlekedés fejlesztésébe, így az esztergomi vonatok nemsokára Zuglóig, a Székesfehérvár és Érd felől érkezők pedig a Népligetig viszik utasaikat. A fővároson belüli sínek és váltók felújításával az ingázók menetideje fog érezhetően csökkenni, a fejpályaudvarok felújításával az utazás komfortérzete javul.

A látványos akciózás helyett van tehát átgondolt alternatíva. A jobb, zöldebb, fenntarthatóbb és polgárbarátabb megoldás ismét a kormánytól érkezik. Ahogy a középosztályt az adócsökkentés; a gyermekvállalást a célzott támogatások; a hazai cégeket a patrióta gazdaságpolitika támogatja a legjobban, úgy a közlekedésből származó káros hatások csökkentését leginkább a vonzó alternatívák biztosításától és nem a tiltástól várhatjuk.