pisa” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 2

György László

vezető közgazdász, Századvég Gazdaságkutató Zrt.

Erre van szükség a sikeres iskolához (I. rész)

2016. december 12.

Javaslatok a köznevelés eredményességének javítására: tanárkiválasztás és -képzés.

A köznevelés teljesítménye évtizedek óta romlik. A két legnagyobb probléma, hogy bár a diákok a leckét jól felmondják, de alkalmazni egyre kevésbé tudják, továbbá az oktatási rendszer nem tudja mérsékelni a családok között megmutatkozó különbségeket, vagyis a családi hátterük egyenesen megpecsételi a gyermekek sorsát. Így van ez hazánkon kívül Szlovákiában és Chilében vagy éppen Franciaországban is. Ezeket a kihívásokat felismerve látott hozzá az oktatáspolitikai irányítás 2010 után a rendszer rendbetételéhez. Az újítások kivétel nélkül a legfontosabb kihívásokra irányultak, de egy részük elsietettnek, kidolgozatlannak bizonyult, miközben a sikeres elemek csak hosszabb távon éreztetik hatásukat. (Ilyen sikeres elem például a bérek drasztikus emelése, amely minőséget vonz a pedagógus szakmába, vagy a területi finanszírozási egyenlőtlenségek mérséklése.) Ezért a problémák megvitatására és megoldására a kormány 2016-ban életre hívta a minden érintett szereplő előtt nyitott Köznevelési Kerekasztalt.

(Kép forrása: itt.)

Teljes cikk

A progresszív oktatás mítosza

2019. december 15.

Lánczi Tamás

politológus

A 21. század egyik nagy mítosza, hogy a különböző progresszív oktatási módszerek a tanítást hatékonyabbá és jobbá, a gyerekeket pedig okosabbá és kreatívabbá teszik.

Az az oktatási rendszer, amely nem cseréli táblagépekre a könyveket, és nem hagy fel a tanítás ósdi eszközeivel (a nyolc órás iskolakezdéssel, az osztályozással, a vizsgákkal stb.), végérvényesen lemarad a fejlettségi versengésben – szól a liberális mantra.

Miközben azt hisszük, hogy a gyerekek a sok fejlesztésnek és a legmodernebb pedagógiai módszereknek köszönhetően egyre okosabbak lesznek, a helyzet pont fordított.

Nemrég került nyilvánosságra a Nemzetközi Diákértékelési Program (PISA) legfrissebb felmérésének eredménye, amely elég borús képet fest az OECD országok oktatási rendszeréről. Bár szerencsére Magyarország hosszú idő után ismét javítani tudott az eredményein, a legtöbb OECD-országban az ezredforduló óta folyamatosan romlik a diákok kompetenciaszintje. Miközben azt gondoljuk, hogy a PISA-teszt azt méri, melyik ország oktatási rendszere jobb a másiknál, valójában a verseny inkább arról szól, melyik ront kevesebbet a diákok értelmi képességein.


Egy évvel ezelőtt írtam arról, hogy az ezredfordulósok nemzedéke, akiknek már bőséggel jutott a progresszív oktatási módszerekből, az élet számos területén rosszabbul teljesítenek, mint elődeik. Az Y-generáció tagjainak nem csak az egészségügyi állapota, személyes kapcsolatai és pénzügyi helyezte rosszabb, mint szüleinek volt, de az egyre progresszívebbé váló oktatás ellenére – vagy éppen amiatt? – egyre gyengébb teljesítményt nyújtanak a tanulás területén is. Vajon milyen okok állhatnak a tanulók teljesítményromlása mögött? A felbomló hagyományos családmodell? Az iskola és a szülő tekintélyének módszeres felszámolása? A versengés helyett a csoportmunka erőltetése az alapfokú oktatásban? Mind-mind a liberálisok által kierőszakolt változások, amelyek az egyéni erőfeszítés és a teljesítmény ellen hatnak.

Teljes cikk